|

Bolest sedací kosti

Bolest sedací kosti je spojen se sedacím nervem, což je dlouhý a velmi silný nerv, který vyživuje svaly stehna, nohou, chodidel a pokožku nohou. Nerv probíhá po celé délce nohy. Když se nerv zanítí necítíte bolest pouze v sedací kosti, ale ve všech oblastech s ním spojených. Zánět sedacího nervu je známý i pod označením ischias.

Co bolest sedací kosti může způsobit?

Bolest může být způsobena výhřezem ploténky nebo i zánětem v páteřních kostech nebo v jeho okolí. Za bolestí může stát i ztvrdnutí tepen, což je spojeno se sníženou krevní zásobou a bolestí. Následně slabý svalový tonus a stažené vazy pak mohou rovněž způsobit problémy s nervem.

Projevy bolesti sedací kosti

Bolest sedací kosti je více známá jako ischias, lumbago, ústřel anebo houser. Nejdominantnějším příznakem je bolest. Spolu s ní se může objevit i necitlivost a pocity brnění nebo mravenčení, které vyzařují z dolní oblasti zad do jedné nebo i do obou končetin. Bolest může sahat až po chodidlo a prsty na nohou. Nepříjemný pocit může doprovázet i pocit slabší dolní končetiny. Bolest se zhoršuje při dlouhodobém sezení a kašli. Když v dané oblasti dojde i k zánětu, bolí hýždě a celá záda.

Příčiny vzniku

Problémy může způsobit špatné držení těla, sedavý způsob života, špatná poloha při spaní, nedostatek pohybu i nadměrná fyzická zátěž. Objevit se může i v těhotenství a také i díky náhlému nárůstu kilogramů.

Kdy jít k lékaři?

Pokud jsou bolesti vleklé a neustupují nebo se spíše stav zhoršuje, neměli byste s návštěvou doktora příliš otálet. Diagnozu stanoví rtg. snímek, MRI anebo také CT. Správná diagnostika je důležitá k nastavení té správné léčby.

Léčba

Někdy odezní sám do 6 týdnů. Pokud neustupuje je dobré nastolit konzervativní léčbu spojenou s léky a fyzioterapií. V případě, že je stav závažný, může si vynutit chirurgické řešení. Sami si doma můžete vyzkoušet, zda vám pomáhají teplé nebo studené suché obklady. Pasivní ležení je reálné pouze na krátkou dobu, a to tak maximálně na 3 dny. Pak by mělo přijít vhodné cvičení. Cvičit byste ostatně měli i po ustoupení obtíží.

Cviky pro mobilizaci sedacího nervu

Základem pro toto cvičení je leh na zádech, kdy si pod hlavu dáte malý plochý polštář nebo knihu. Ohněte kolena a držte nohy natažené a kyčle odtažené od sebe. Zůstávejte uvolnění, zastrčte bradu, ohněte jedno koleno k hrudníku. Oběma rukama nohu pod kolenem uchopte a pomalu přitahujte nohu k tělu. Přidržte na 30 sekund, prodýchejte a povolte. Pak nohu s držením pod kolenem zvedněte vzhůru. Opět vydržte na 30 sekund a vraťte do výchozího postavení. Zopakujte 2x-3x a vyměňte končetiny. Při cvičení netlačte spodní část zad k podlaze. Protahuje jen do té míry, kdy je vám to ještě příjemné. Okamžitě přestaňte, když ucítíte bolest, necitlivost anebo mravenčení.

Další články z rubriky

Tagy:

Zanechte odpověď