Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Čirok

Čirok

Za obilniny považujeme pšenici, žito, ječmen a oves, avšak měly byste vědět, že to nejsou jediné obiloviny na světě. Je škoda, že u nás je takovou opomíjenou obilovinou je čirok. Rostlina čeledi lipnicovité, která existuje až ve třiceti podobách. Některé druhy jsou však velmi jedovaté, zatímco jiné se pěstují pro jejich pozitivní vlastnosti a její obilky se melou v mouku.
Mouka z této rostliny je bezlepková a veskrze léčivá. Čirok patří ke skupině nejdéle pěstovaných obilovin. V Evropě se však poprvé objevil zhruba před stoletím. A nějak jsme jí dlouho neuměli přijít na chuť. Její chuť je přitom neutrální až lehce nasládlá. Mouka má pak bledou krémovou barvu.

Čirok obsahuje

hořčík, železo, fosfor, draslík, mangan, měď, selen, zinek, pyridoxin, thiamin, riboflavin, niacin, bílkoviny s vlákniny. Dále obsahuje fytosteroly, taniny, fenolové sloučeniny a anthokayny. Krmnou hodnotou se blíží ke kukuřici, avšak obsahuje mnohem více bílkovin.

Čirok – rostlina

Pěstování čiroku je poměrně jednoduché, protože potřebuje pouze vláhu a slunce. Nesmí však růst v promočené půdě. Dorůstá výšky až tří metrů.

Čirok a zdraví

Čirok je skvělá nejen pro celiaky, ale také i pro hubnutí. Podporuje snížení hladiny cholesterolu v krvi. Pozitivně působí na kardiovaskulární, ale i jiná onemocnění. Jde o skvělý antioxidant s protizánětlivými účinky. Rostlina se konzumuje pro podporu snížení zánětu jakékoliv původu. Posiluje imunitu. snižuje riziko vzniku rakoviny. Je vhodnou potravinou pro diabetiky. Pozitivně totiž také ovlivňuje i hladinu glykémie v krvi. Má skvělé antiseptické a antidepresivní účinky. Čirok podporuje trávení, zaručuje pravidelnou stolici, nezatěžují střevo, podporuje metabolismus a pevné kosti, vlasy i nehty. Zamezuje vzniku anémie. Jde o alternativní medicínu na kašel a astma. Ocet z čiroku pak působí proti krevním sraženinám.

Čirok – hubnutí

Jde o vhodnou potravinu pro hubnutí.100 gramů obsahuje 1419 KJ, 11,3 gramů bílkovin, 75 gramů sacharidů. 3,3 gramů tuků a 6,3 gramů vlákniny.

Čirok v kuchyni

Čirok můžete použít na výrobu kaše a vlastně všeho, co obsahuje pšeničnou mouku. Jen u kynutého těsta to je nutno vychytat, protože tam dělá občas problémy. Jíst tuto obilovinu můžete i jako zrno, kdy z něj můžete uvařit rizoto nebo hlavní jídlo. Uvařit z ní můžete i karbanátky. Kombinovat ho můžete s houbami, zeleninou i sýrem. Z mouky si můžete upéct chleba. Z mouky se vyrábí i těstoviny, tortilly apod. Hodí se i do salátů. Vyrobit z něj můžete dokonce i pop corn.

Kde čirok koupit

Čirok se dá koupit nejen jako mouka, ale dostupný je i ve formě semen. To se pak upravuje jako rýže nebo luštěnina. Pořídíte si ho ponejvíce ve Zdravé výživě.
Pozor, čirok není vhodnou potravinou pro lidi s histaminovou intolerancí anebo potravinovými alergiemi, jelikož zvyšuje hladinu histaminu v krvi. Oxalátů obsahuje střední množství, takže pokud jsou vaším problémem tyto látky, můžete si čirok dovolit.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here