Domů Nemoci Vnitřní orgány Glykemická křivka

Glykemická křivka

2575

Glykemická křivka je výsledkem u nás velmi známého vyšetření, jako orální glukózový toleranční test, nebo také OGTT. I když si glykemickou křivku ponejvíce spojujeme s tímto vyšetřením, v reálu jde i o prvek, který je důležité znát a držet ve správné míře, pakliže chceme úspěšně hubnout.

Co je glykemická křivka

Glykemická křivka zobrazuje celkový nárůst hladiny cukru v krvi po snědení potraviny. Některé potraviny mohou způsobit, že po jejich snědení hladina cukru v krvi rychle a razantně vystřelí nahoru. Glykemická křivka je tedy měřítko reakce těla na přijaté sacharidy. O glykemické křivce již dost lidí slyšelo, ale jen málokdo ví, že veškerá reakce sacharidů se odvíjí od srovnání se základní, tzv. standardní potravinou, kterou je bílý chléb. V případě, že je náš metabolismus porouchaný, tedy nefunguje tak, jak by měl (např. u cukrovky), glykemická křivka pak může rychleji stoupat ještě výše, než je tomu běžně a může i pomaleji klesat. Pro tyto lidi je potom hlídání glykemické křivky potravin ještě důležitější.

Proč je Glykemická křivka důležitá

Sledovat glykemickou křivku je důležité zejména u nastávajících maminek a dále pak u diabetiků. Kromě těchto dvou ohromných skupin, je ohromně důležitá i u těch, kteří bojují s nadbytečnými kilogramy. Všechny potraviny s vysokou glykemickou křivkou je možno označit za jedovaté.

Proč bychom však měli jíst potraviny s nízkou glykemickou křivkou?

Konzumace potravin s nízkou glykemickou křivkou vám může pomoci mít hladinu cukru v krvi pod kontrolou, ovládat svou hladinu cholesterolu, kontrolovat svou chuť k jídlu, zmenšit riziko vzniku srdečních chorob a cukrovky typu II. Potraviny s nízkou glykemickou křivkou nás zasytí na delší dobu, udrží v nás i delší dobu energii, bez toho, aby nutil tělo produkovat větší množství inzulínu, zvyšoval hladinu cukru v krvi anebo způsoboval zcela zbytečné uskladňování tuků.

Co dělají potraviny s vysokou glykemickou křivkou?

Potraviny, které způsobí velkou glykemickou křivku, podporují vylučování inzulínu a stimuluje tělo pro zvýšené uskladňování tuků do podkoží i do ještě větší hloubky těla. Dále pak ovlivňuje slinivku břišní.

Co dělat, aby byla glykemická křivka nízká?

V prvé řadě jezte potraviny s nízkým glykemickým indexem. Jezte pravidelně. Strava by měla být vyvážená a pestrá s nízkým obsahem cukrů a tuků. Obsahovat by měla naopak hodně vlákniny. Omezte sůl. Pozor, to však neznamená, že když budete jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem, tak jich můžete sníst dvojnásobné množství. Výsledek by pak nebyl veskrze o mnoho lepší.
Glykemická křivka se bere odběrem kapénkové krve před jídlem na lačno, a pak nejčastěji jednu a dvě hodiny po jídle. V některých případech může lékař sledovat  křivku po celý den.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here