Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Kamut

Kamut

195

Kamut je v současné době méně známou obilovinou. Jde o odrůdu pšenice, která i přesto, že je lepková obvykle celiakům nepůsobí potíže. Kamut se vyznačuje příjemnou sladkou chutí a větší tvrdostí, kterou si udržuje i po tepelném zpracování, i proto je vhodné kamut předem namočit, stejně jako luštěniny.

Jde o předchůdce dnešní pšenice. Většina vědců se domnívá, že kamut přežil jen díky tomu, že zůstal skoro zapomenut, kdy byl pěstován jen drobnými egyptskými zemědělci. Název je odvozen od staroegyptského výrazu pro pšenici a v překladu znamená “duše Země”. Oficiálně se jedná o pšenici naduřenou nebo také khorasanskou. Do roku 1986 byla známá i jako Triticum polonicum. Je registrovanou značkou, která obilninu chrání před dalším křížením, hybridací a genetickými úpravami. Obilnina takřka vymizela v posledních letech. Jen egyptská vláda podporovala své zemědělce v jejím pěstování.

Historie Kamutu

Do Egypta byl Kamut dovezen ve starověku Římany. Podle pověsti ji prý kdysi Noe vzal na svou archu, aby ji zachránil pro budoucnost. Do Ameriky se dostala až v roce 1946. Přivezl ji sem americký letec Earl Dedman. Dal mu ji kolega, který mu nakukal, že jde o zrna s egyptské hrobky. Jeho rodina ji prohlásila za pšenici krále Tutanchamona. Postupně se pole s touto pšenicí v Americe rozšiřovala. V roce 1990 si Kumut registrovali jako obchodní značku rodina Quinnů. Dnes je známá po celém světě. Je důkladně prozkoumána a označena za zdraví prospěšnou.

Čím kamut vyniká?

Kamut obsahuje o 20 až 40% více bílkovin než běžná pšenice. Bohatá je i na obsah selenu, zinku, hořčíku, vitamínu E a nenasycených tuků. Dále obsahuje i fosfor, železo, vápník, měď, mangan, sodík, kyselinu olejovou a vitamíny A, B, C a K.

Účinky kamutu na zdraví

Kamut podporuje obranyschopnost organismu, který i detoxikuje, odkyseluje tělo, dodává mu energii, zlepšuje náladu, chrání a regeneruje poškozené buňky a působí preventivně proti rakovině.

Kamut v kuchyni

V současné době na trhu z kamutu najdete již mouku (ta má díky vyššímu obsahu bílkovin hladší texturu), chléb, müsli, těstoviny, zákusky, sirup, pivo, palačinky, sušenky, kuskus i běžné pečivo. Jeho úprava je jednoduchá. Zrno kamutu opláchněte, odstraňte viditelné nečistoty a vařte v poměru 1 díl kamutu ke 2 dílům vody po dobu zhruba 20 až 30 minut do změknutí. Hotová je až tehdy, když začne praskat. Užívá se zcela všude tam, kde běžná pšenice, tedy i do pečiva, polévek i příloh. Vyrobit z něj můžete dokonce i kaši na snídani. Kamut je velmi oblíbenou potravinou nejen u celiaků, ale také u vegetariánů a veganů. Dá se velmi dobře kombinovat se zeleninou. Kilo kamutové mouky se pohybuje zhruba od 100 korun do 150 korun. Koupit si ji můžete ve zdravé výživě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here