Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Nenadýmavé potraviny

Nenadýmavé potraviny

194

Plynatost a nadýmání sice nepatří k dobrovolně probíraným tématům, faktem je, že tu tento problém je a dokáže potrápit jednou za čas každého z nás. Někoho více a někoho méně. Někdo má k plynatosti a nadýmání sklon.

Ponejvíce je nadýmání spojeno s konzumací nevhodných a nadýmavých potravin. Nemusí tomu však být vždy. Nadýmání může být ovlivněno i hltáním, špatným pokousáním, stresem a kouřením. Vliv na nadýmání má i intolerance, alergie, neschopnost strávit nějaké potraviny, nesnášenlivost laktózy a lepku.

Co je nadýmání

U nadýmání dochází k velkému nahromadění plynu v břiše. To, je spojeno s pocitem plnosti, říháním a únikem plynů. Nadýmání může být bolestivé a může ho doprovázet dokonce i zvracení. Může ukazovat na onemocnění střev, žaludku, syndrom dráždivého tračníku. Je příznakem toho, že máte špatnou životosprávu. Pokud tyto problémy jsou časté a přetrvávající, je dobré zjistit, proč se tomu tak děje. Posléze je pak nutné náležitě upravit svůj jídelníček. V době kojení se nadýmavým potravinám však vyhýbáme zcela záměrně a to z preventivních důvodů.

Nejvíce nadýmavé potraviny

  • Nejvíce nadýmavé jsou zelí, brokolice a kapusta. Je tomu tak proto, že obsahuje rafinózu, který trávením v tlustém střevě nutí bakterie produkovat plyny.
  • Na druhém stupínku nadýmavosti jsou luštěniny. Střevní bakterie začnou krmit sacharidy, díky čemuž se pak produkují plyny. I když byste to neřekli, velmi nadýmavé jsu i mléčné výrobky. Jde především o sýry a mléko. Ty nejvíce obtíže působí lidem s intolerancí laktózy. Tito lidé neumí strávit mléčný cukr, který se hromadí ve střevech a způsobuje velké potíže. Jedinou cestou je vynechat vše, co obsahuje laktózu. Potraviny vyměňte za bezlaktózové potraviny a mléčné výrobky nahraďte kysanými výrobky.
  • Velké procento lidí trpí skrytou alergií na jablka, ta se projevuje ještě větším umocněním toho přirozeného. Jablka totiž obsahují velké množství cukru. Pakliže s tím máte problém i vy, vyhýbat byste se měli všeobecně potravinám s vysokým obsahem bílého rafinovaného cukru.
  • Podobně jako jablka na tom je i hroznové víno, švestky, hrušky, broskve, meruňky, blumy a banány.
  • Ze zeleniny se ještě vyhýbejte artyčokům, chřestu, červené řepy, fenyklu, česneku, cibuli a houbám.
  • Z obilovin omezte potraviny z pšenice a žita.
  • Nevhodné jsou i veškeré kynuté potraviny, tedy buchty, drožďové koláče, knedlíky.
  • Sycené nápoje
  • Rafinovaný cukr
  • Některé koření jako třeba kmín nebo anýz.
  • Velké množství soli, která zadržuje v těle vodu a podporuje tím nadýmání.

Potraviny, které jsou nevhodné u kojení

Během kojení se velkým obloukem vyhýbejte čerstvému pečivu, květáku, zelí, brokolici, kapustě, luštěninám, kedlubně,ředkvičkám, zelenému hráčku, sóje, syceným nápojům, majonéze.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here