Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Projímavé potraviny

Projímavé potraviny

388

Pro ty, které trápí průjmy, je dobré znát projímavé potraviny, kterým by se měli vyhýbat a naopak ty, které trápí zácpa se vyplatí znát projímavé potraviny proto, že se jim díky nim může ulevit. Ne vždy je nutné sáhnout pro chemii, někdy stačí, když se podíváte do ledničky.

Které potraviny jsou tedy projímavé?

Švestky

K nejznámějším projímavým potravinám bezesporu patří švestky. Je to proto, že obsahují velké množství vlákniny. Kromě toho však svou skladbou podporují prospěšné bakterie ve střevě. Čistí tlusté střevo. Jíst je můžete čerstvé, ale i sušené. Skvělá je i švestková šťáva, ale pozor si dejte na cukr v ní obsažený.

Banány

Banány jsou doporučovány jak u průjmu, tak i u zácpy. Je to proto, že obsahují velké množství pektinu, který normalizuje funkci střev a podporuje snadné trávení. Banány dále obsahují velké množství draslíku a fruktooligosacharidy, které pozitivně působí na elektrolyty a prospěšné bakterie v tlustém střevě. Pozor však, nezralé banány jsou však plné škrobů, které zácpu naopak podporují.

Batáty

Sladké brambory nebo batáty fungují jako účinná prevence zácpy. Zvlášť pokud je konzumujete ve slupce.

Kiwi

Studie z roku 2013 potvrdila, že i konzumace kiwi napomáhá pravidelnému vyprazdňování. Jiný průzkum pak prokázal, že ideální je, v případě trápení zácpou, konzumovat každý den dvě kiwi každý den.

Co ještě působí projímavě

  • Z ovoce vám doporučujeme zkusit to s jablky, fíky, hruškami, dýní, melounem nebo hroznovým vínem. Všeobecně však dobře na peristaltiku střev dobře působí jakékoliv čerstvé ovoce se slupkou. Velmi efektivní jsou i čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Někteří lidé si však stěžují, že je větší množství ovoce na nadýmá. Hůře na tom jsou pak ještě luštěniny a přitom i ony skvěle přispívají k vyprazdňování.
  • Vynikající projímavý účinek rovněž má mrkev, řepa a saláty z čerstvého zelí.
  • Vedle ovoce a zeleniny stolici usnadňuje med, černý chléb, rostlinný olej i naklíčená pšenice.

Mírně projímavě působí

  • Sklenice vlažné vody nalačno.
  • Dostatek tekutin v průběhu celého dne.
  • Fenyklový a anýzový čaj.
  • Když před každým jídlem sníte lžíci lněných semínek s kapkou medu a třemi kapkami citronu.
  • Všechny ovesné výrobky působí projímavě, stejně jako všechny druhy celozrnných obilovin, kromě rýže.

Příklad malého jídelníčku, který vám pomůže v boji se zácpou

  • snídaně – mléko, tmavý chléb, džem, pomerančový džus
  • svačina – podmáslí s Knäcke-Brotem
  • oběd – hrachová polévka, hovězí plátek na zelenině, salát
  • svačina – čerstvé ovoce
  • večeře – boršč s chlebem

 

  • snídaně – bílá káva, tmavý chléb, tvarohová pomazánka, pomerančový džus
  • svačina – dalamánek, sýr, rajčata, papriky, ředkvičky
  • oběd – bramboračka, italské rizoto s kompotem
  • svačina – zakysaný mléčný výrobek, chléb
  • večeře – dýňová polévka

 

  • snídaně – mléko, chléb s máslem a medem
  • svačina – čerstvé ovoce se slupkou
  • oběd – hrstková polévka, kuřecí plátek na paprice s těstovinami a salátem
  • svačina – kefír, chléb s tvarohem
  • večeře – segedínský guláš s knedlíkem

 

  • snídaně – bílá káva, chleba s máslem a džemem
  • svačina – smaženice s chlebem
  • oběd  – kroupová polévka se zeleninou, masový závitek se slaninou, pečené brambory a rajčatový salát
  • svačina – jogurtové mléko a dalamánek
  • večeře – brambory zapečené s uzeným masem a zelným salátem

 

  • snídaně – bílá káva, chléb s marmeládou a pomerančovým džusem
  • svačina – chléb se šunkou a sýrem s rajčaty a paprikou
  • oběd – brokolicový krém, vepřové výpečky s bramborovým krémem a špenátem
  • svačina – čerstvé ovoce se slupkou a celozrnné sušenky
  • večeře – kuře na hříbkách s nokama, kompotem

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here