Domů Nemoci Ortopedie Rehabilitace po operaci bederní páteře

Rehabilitace po operaci bederní páteře

Po operaci bederní páteře je nejprve nutné po dobu 6 týdnů dodržovat šetřící režim. Fyzioteraput ho naučí vstávat z lužka tím správným způsobem. To spočívá v tom, že si lehnete na břicho, spustíte nebolestivou dolní končetinu na zem, ohněte ji v kyčli a koleni tak, abyste se zapřeli o chodidlo, opřete se o dlaně, propněte lokty a pomalu ručkujte až do stoje. Nakonec spusťte i bolestivou dolní končetinu a pokud máte nízké lůžko, lehce si podřepněte a doručkujte až k tělu. Potom propněte kolena, abyste se narovnali.

A jak je to s uleháním?

Do postele dejte nejprve nataženou bolestivou nohu. Současně se rukama opřete o postel a pomalu ručkujte do lůžka. V lůžku se pak můžete otáčet podél své osy. Pozor, nerotujte svou páteř!.

Jak je to s cvičením?

Cviky je potřebné provádět pouze podle instrukci fyzioterapeuta. Smí se provádět jen do bolesti, cvičí se pomalu, plynule a bez pérování a dotahování. Cvičí se jen na zádech, bocích a na břiše.

Hlavní zásady po operaci bederní páteře

  • Po operaci bederní páteře můžete chodit pouze o berlích. Po schodech nechoďte sami, ale jen s doprovodem.
  • Po převozu do domácího léčení dodržujte klidový režim vleže.
  • Doma provádějte cviky, které jste si osvojili v nemocnici. Provádějte je ideálně 2x až 3x denně. Každý cvik pak opakujte 5-10x, cvičte přitom pomalu, tahem (ne švihem), do bolesti, mírnou silou. Jakmile vás to bolí, ustaňte. Nesnažte se své záda sama rozhýbat!
  • S výjimkou krátkého sezení na toaletě je možno sedět až po první kontrole u lékaře, která proběhne po 6 týdnech po operaci. I transport je nutno provádět vleže, ideálně v sanitce. Déle sedět, i v autě, můžete až 3 týdny po operaci. Tehdy můžete také odložit i berle.
  • Sedět můžete pouze na židli s tvrdým sedákem, ideálně s opěrákem dopředu a délku sezení postupně prodlužujte. Udržujte u toho rovná záda (ramena dole, dozadu, lopatky u sebe, vztyčená hlava a zpevněné břišní svaly). Toho docílíte tak, že si sednete obkročmo a sedací část mějte částečně mimo židle.
  • Postupně začněte chodit ven. Nejprve po rovném terénu. Délku procházky postupně prodlužujte.
  • Vyvarujte se těžké tělesné práce, nezvedejte těžká břemena.
  • Vyvarujte se prudkých, nekontrolovaných pohybů a pádů.
  • Lehké sportovní aktivity si můžete dovolit 6-8 týdnů po operaci, jde o chůzi, plavání, lehkou turistiku. Zcela vyloučeny jsou sporty s otřesy, nárazy a s rizikem pádu (tedy míčové hry, skoky, vodní skútr, box).

Rehabilitace po operaci bederní páteře

Pravidelně provádějte tyto cviky na zádech:

  1. Kroužky v kotníku
  2. U dalšího cviku natáhněte dolní končetiny a s výdechem propněte špičky a propněte svá kolena.
  3. Po tomto cviku pak střídavě pokrčujte jednu dolní končetinu.
  4. Střídavě jednu dolní končetinu unožujte.
  5. Jednu nohu vždy pokrčte, dejte koleno do strany a přitáhněte zpět a natáhněte. Pak vystřídejte. U tohoto cviku dbejte na to, aby nedošlo k vychýlení pánve ze své osy.
  6. Pokrčte obě nohy, opřete své dlaně o stehna a s výdechem dlaně zatlačte do stehen.
  7. Mějte obě dolní končetiny pokrčené a s výdechem stáhněte hýždě a kolena zatlačte proti sobě.
  8. Stále mějte obě dolní kolena pokrčené a s výdechem střídavě přitáhněte jedno koleno k břichu.

V leže na boku:

  1. Dejte si horní končetinu pod hlavu, druhou se přidržujte lůžka obě dolní končetiny mějte natažené, propnutá kolena, přitáhněte špičky, stáhněte břicho a hýždě.
  2. Mějte horní končetiny pod hlavou, dolní končetiny pokrčte a přitáhněte špičku. S propnutým kolenem pak zvedejte dolní končetiny nad podložku a zpět pokládejte (pata by u toho měla směřovat ke stropu).
  3. Dolní končetiny si pokrčte k břichu a zpět vypněte. Špičky přitáhněte a pak uvolněte.

Cvičení vleže na břiše:

  1. Ruce si dejte pod čelo, nohy si opřete o špičky a s výdechem propněte kolena. Stáhněte břicho i hýždě.
  2. Ruce si dejte pod čelo a střídavě přitahujte paty k hýždím. Dejte si pozor, abyste se neprohýbali v bederní páteři.
  3. Ruce uložte pod čelo, pokrčte dolní končetiny, paty přitom mějte u sebe, kolena zase od sebe, s výdechem stáhněte břicho a hýždě a současně tlačte paty proti sobě. Neprohýbejte se v bederní páteři.
  4. Čelo si podložte stočeným ručníkem, dlaně si položte na hýždě a s výdechem stáhněte hýždě, lopatky a lokty k sobě.

Cviky ve stoje:

  1. Zpevněte břicho a hýždě a proveďte stoj na paty a špičky.
  2. Dolní končetiny dejte od sebe a střídavě přenášejte váhu s podřepem na jednu nohu, druhou nohu přitom nechte propnutou.
  3. Provádějte podřepy s rovnými zády.
  4. Střídavě unožujte jednu nohu.
  5. Kolena držte v jedné rovině a střídavě přitahujte patu k hýždím.
Sdílejte

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here