Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Selen v potravinách

Selen v potravinách

242

Selen je významný stopový prvek, bez něhož se neobejdeme. Jde o zajímavou skutečnost, protože ještě před 60 lety jej považovali za zdraví škodlivý. V roce 1957 však byla odhalen jeho skutečný význam. Bohužel i přesto toto povědomí u nás lidé stále trpí jeho nedostatkem. Je to způsobeno tím, že české potraviny neobsahují dostastatečné množství selenu, jelikož půda v Česku je něj chudá.

Proč je selen pro lidský organismus tak důležitý?

Bez selenu se neobejde řada velmi důležitých biochemických procesů s v organismech živočichů, tedy i nás. Jeho nedostatečný příjem negativně ovlivňuje tyto důležité fyziologické funkce a může způsobit i celou řadu zdravotních problémů, včetně kardiomyopatie, kardiovaskulární onemocnění a dokonce i rakovinu. Selen je tedy velmi významným antioxidantem, který příznivě působí na funkci štítné žlázy, jater, zvyšuje plodnost, podporuje tvorbu testosteronu, zlepšuje vstřebávání hořčíku, podporuje metabolismus tuků a je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému. Mimo to pozitivně působí i na prostatu a působí rovněž preventivně proti vzniku šedého zákalu. Výzkumy prokázaly, že redukuje tvorbu vrásek a zpomaluje stárnutí. Zmírňuje i negativní účinky rtuti, olova, arsenu a kadmia.

Nedostatek selenu může způsobit

Nedostatkem selenu jsou nejvíce ohroženi vegetariáni a pak také i lidi s nevyváženou stravou. K typickým projevům nedostatečného množství selenu patří dysfunkce štítné žlázy, oslabený imunitní systém, neplodnost u mužů a žen, deprese, otoky kloubů, srdeční choroby a zvýšené riziko vzniku rakovinového onemocnění. Nedostatečné množství selenu může vést i k silným bolestem a svalové bolesti. Vzniknout může i tzv. kešanská nemoc, která je spojena s nemocemi kardiovaskulárního systému. Tato nemoc je rovněž spojena i degenerací kloubů. U těhotných nedostatek selenu může negativně působit na vývoj plodu.

Nadměrné množství selenu

Nadměrné užívání selenu je toxické. Projevuje se vypadáváním vlasů, poruchami trávení a depresemi. Nutno však poznamenat, že nadměrné hladiny selenu není možno dosáhnout konzumací potravin. Dojít k tomu však může konzumací různých doplňků stravy. Stanovení otravy z nadměrného užívání selenu je obtížné.

Projevy totiž nejsou velmi specifické.

O selenu

Lidské tělo potřebuje pro správnou funkci 70 mikrogramů selenu denně. Hladina selenu v potravinách je rozličná, podle toho, kolik ho je v dané půdě.

Selen v potravinách

Nejvíce selenu obvykle obsahují ořechy, mořské ryby, drůbeží maso, maso samotné vnitřnosti, fazole, brokolice a kvalitní celozrnné pečivo. Vůbec nejvíce jej obsahuje těchto 10 potravin: para ořechy, tuňák, halibut, sardinky, hovězí maso, krůtí maso, hovězí játra, kuřecí maso, vejce a špenát.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here