Domů Nemoci Příznaky Vyrážka po antibiotikách

Vyrážka po antibiotikách

Vyrážka po antibiotikách představuje jednu z nejčastějších komplikací, jež mohou při užívání těchto léků vzniknout. Vedle vyrážky se mnohdy objeví i jiné příznaky jako třeba: zarudnutí kůže, svědění pocit horka, bolest břicha i dechové obtíže. To celé pak představuje alergickou reakci na antibiotika. V nejzávažnějších případech tato reakce může přejít až v anafylaktický šok.

To, že jde o alergii…

To, že jde o alergii potvrdí krevní testy, v nichž najdete IgE protilátky.

Jak vypadá ?

Vyrážka po antibiotikách může mít dvojí podobu. Buď jde o kopřivku anebo o makulopapulární vyrážku.

Kopřivka

Kopřivka má podobu svědící bílé nebo červené vyrážky, která se objeví po užití jedné nebo dvou dávek léku. Pokud se objeví, neváhejte a okamžitě kontaktujte lékaře. Další dávku již nedávejte, protože by se situace mohla ještě více zhoršit. Pokud se objeví dechové obtíže, neváhejte zavolat rychlou záchrannou pomoc.

Makulopapulární vyrážka

Tato vyrážka vypadá jinak. Objevuje se později než kopřivka. Má podobu plochých červených skvrn. Menší bledší skvrny na kůži doprovází i červené skvrny na kůži. Tento typ reakce se rozvíjí mezi třetím a desátým dnem užívání antibiotik. Obvykle ji doprovází bolest hlavy, zvracení, horečka, bolest svalů, suchá kůže i dýchací potíže. Tato reakce může vést k závažným komplikacím, tedy až k anafylaktickému šoku. Mohou se rozšířit po celé ploše těla.

Co způsobuje vyrážku u antibiotik?

Zatímco mechanismus vzniku kopřivky je znám, co přesně vyvolá makulopapulární vyrážku, není známo. Je také zajímavé, že k vyrážce po antibiotikách jsou náchylní více ženy a dívky. Vyrážka se často objevuje i u některých onemocnění, třeba mononukleózu. Nutno také říct, že vyrážka po antibiotikách se objevuje až v 30% případů po užívání penicilinových antibiotik. Vedle alergické reakce může vyrážka po antibiotikách vzniknout i z jiného důvodu, k němuž patří kupříkladu to, že jste byli v průběhu užívání vystavení slunečnímu záření.

Diagnostika

Diagnostika nemusí být snadná. Protože lékař musí vzít v potaz nejen užívání antibiotik, ale i jiných léků a dalších faktorů. Vyrážka se totiž může objevit i po dlouhodobě užívaném léku.

Jak léčit

Základem léčby je okamžité vysazení léku. A dále se obvykle nasadí kortikosteroidy a antihistaminika. Postiženou kůži je možno rovněž ošetřovat krémy s kortikosteroidy a antihistaminika. Důležité je rovněž kůži promazávat. Pomoci mohou i různé zábaly. Nepodceňujte moc pitného režimu. Pokud vás vyrážka bolí, můžete užít i analgetika.

To, že jste po antibiotikách měli vyrážku si zapamatujte a informujte o ní každého lékaře, který vás ošetřuje a bude vám chtít antibiotika opět předepsat. Opakovaným podáním se reakce zhoršují.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here