Domů Nemoci Příznaky Bolest prsního svalu

Bolest prsního svalu

Prsní sval, čili pektoralis major, je nejsvrchnějším svalem v hrudní části. Jde o velký sval, který má podobu vějíře. Skládá se ze tří částí. Bolesti spojené s tímto svalem jsou ponejvíce z přetažení nebo ze zranění. Bolest přitom nemusíte pociťovat přímo na prsou, ale i v okolí. Vystřelovat dokonce může až do lokte. 

Nejčastější příčiny bolesti prsního svalu 

Za bolestí ponejvíce stojí kontaktní zranění, zvedání těžkých předmětů, špatná flexibilita, kroucení trupem za jeho normální rozsah, nadužívání svalů, pád, těžký kašel, chronické špatné držení těla, sportovní zranění vzniklé přetížením, únavou svalů nebo opakovanými silovými pohyby. Zraněním vzniklým po nedostatečném zahřátí před cvičením. 

Bolest prsního svalu

Bolest prsního svalu může mít různou podobu. K jejímu zhoršení může dojít během pohybu hrudníku a horní části páteře nebo při hlubokém dýchání, kýchání nebo kašli. Bolí i z důvodu toho, co se děje uvnitř hrudní stěny. Vliv na bolest mohou mít i záda. V poslední době narůstá i to, že za bolestí může přílišná práce v sedě u stolu a počítače. V této pozici máme totiž tendenci se hrbit, mít kulatá ramena schoulená dovnitř, čímž dochází k útlaku hrudníku. Sval je v této pozici stále ve zkrácené poloze. Když ho pak ještě zatížíme příliš velkým cvičením, nebo činností, na kterou nejste zvyklí, může vás pěkně bolet. Vedle bolesti se může objevit i otok, problém s pohybem, modřiny a křeče.  

Pozor na

Dejte si pozor, díky své lokalizaci může být bolest prsního svalu spojena i s problémem srdce nebo plic. Myšlen je tím především infarkt, zápal plic, pleuritida angina pectoris a embolie plic. Zvýšená pozornost by měla být zvláště u starších ročníků.

Role prsního svalu 

Prsní sval se podílí na pohybu ramene. Otáčejí ho a tak stahují a zvedají. Mimo toho sval také rameno protahuje. 

Čím si pomoci od bolesti? 

S bolestí prsního svalu po přetížení nebo z nesprávného držení těla je masírování. To můžete dělat rukou anebo za pomocí speciálního masážního balonku. Pozor však na tlačení. Míčkování je vesměs o koulení míčku a pomalých tazích. 

Léčba

V akutní fázi je však vždy nejlepší odpočinek. Dva dny klidu spolu s ledováním po dobu 20 minut je velmi efektivní. Ke zvážení je  stažení elastickým obinadle, což není zrovna jednoduché. Nemělo by být ani příliš těsné, abyste mohli dýchat a nebyl utlačen krevní oběh. Nespěte v leže. Ve chvíli nejhorší je nejlepší sed a polosed. Pomoci mohou i analgetika. V průběhu zotavování se byste se měli vyhnout těžkému zvedání předmětů, namáhavému cvičení a všeobecně všem předchozím sportům, jež bolest způsobily. V případě potřeby si odpočiňte. Doba zotavení je různá. Poškozený sval se může vzpamatovat za dva až tři týdny po zranění, ale někdy to může trvat i měsíce, pokud jste si sval natáhli.

Sdílejte

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here