Domů Nemoci Příznaky Bolest SI skloubení

Bolest SI skloubení

Bolest SI skloubení je obvykle způsobena blokádou křížokyčelního kloubu. Sakroiliakální kloub je oblast přechodu mezi kostí křížovou (os sacrum) a kostí kyčelní (os ilium). I proto se této oblasti říká SI. Zajímavé na této oblasti je to, že kloub netvoří hlavice a jamka, ale dvě drsné plošky, které na sebe přiléhají a tvoří tuhý kloub. 

Jde sice o tuhý kloub, ale i tak vykonává dost významné pohyby. Jde o pohyby malého rozsahu a jsou důležité pro správné postavení pánve. Funguje jako tlumič. Chrání páteř před nárazy. Pomáhá přenášet sílu při nárazech do těla a rozptýlit je.  Když se tato oblast zablokuje, dost to bolí a znemožněn je i pohyb. Nárazy nejsou správně tlumeny. Bolest pak člověk cítí hlavně při chůzi a pohybech dolních končetin. Cítit bolest můžete ve stehnech a někdy se objevuje i píchání v kyčlích a častější potřeba močení. U žen zhoršuje menstruační bolesti.Podle odborníků jde o jeden z hlavních příčin bolesti zad. 

Jak se projevuje bolest SI skloubení

Blokáda se obvykle projevuje bolestí v horní části hýždě a slabinách. Člověka omezuje při běžných činnostech. Nemocného bolí chůze, chůze do schodů, vystupování z auta a podobně. Bolest se zhoršuje při sezení, spánku i chůzi. Podvědomě se pak snaží danou stranu šetřit a ta se pak promění v kývavou chůzi. To pak může způsobit přenesení bolesti na druhou stranu.

Rizikové faktory

Za hlavní rizikové faktory dysfunkce je těhotenství a porod. K dysfunkci mohou vést zranění, pády a úrazy. Negativní vliv na to má i řízení, zahradničení, zametání, luxování, tanec, bowling, golf a tenis. 

Když dojde k posunu skloubení SI

Blokace SI skloubení doprovází velká bolest. Úkolem je srovnat tuhle oblast, ale ono to samo od sebe nejde. Aby toho dosáhli, potřebují odbornou pomoc, u níž se užívá manuální manipulaci a speciální cvičení. 

Prevence

Blokádám můžete předejít, když se naučíte správným pohybům. Blokáda je totiž nejvíce spojena s nesprávným sezením a také i četností nesprávného předklánění a záklonů i zvedání těžkých břemen. Omezení silového cvičení se zatížením dané oblasti. Správná kloubní výživa. 

Diagnostika 

Pro správné řešení je nutná diagnostika. Existují k tomu  specifické testy. V diagnostice dost důležitou roli hraje rentgen. 

Léčba

Nejefektivnějším řešením je několikahodinový klid vleže. Dobré je si u toho podložit kolena. Na boku je pak dobré dát si polštář mezi kolena. Naučte se pod odborným vedením relaxační a uvolňující cvičení. Choďte, plavejte, jezděte na rotopedu, hýbejte se. Vhodná je i jóga. Zesilte své jádro. Ideální je, když cvičíte alespoň 30 minut. Poznejte se. Zjistěte, co vám nedělá dobře. Zjistěte, jak reagujete na teplo a chlad. Stabilitu pánve posilte speciálním pásem. Pomoci rovněž mohou antirevmatika.

Sdílejte

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here