Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Co může způsobit nedostatek vitamínů A, D, E, K, C, B ?

Co může způsobit nedostatek vitamínů A, D, E, K, C, B ?

VitamínyVitamíny jsou pro lidský organismus životně důležité látky, které si sami nedokážeme vytvořit. Aby byla jejich hladina v těle dostatečná, musíme je přijímat stravou v různých potravinách. Vitamíny v těle pracují jako katalyzátory biochemických reakcí, umožňují organismu vykonávat životně důležité funkce a navíc posilují naši imunitu. Jejich nedostatek může vést k poruchám těchto funkcí, které mohou končit i vážnými onemocněními.

Co jsou vitamíny a jaké z nich jsou pro organismus nejdůležitější?

Vitaminy jsou organické esenciální látky, které musíme přijímat ve stravě nebo v podobě doplňkových suplementů. Každý vitamín v těle má určitou funkci, proto je nutné dostatečně přijímat vitamíny všechny, ne jen některé, nebo je vzájemně nahrazovat. Základních vitamínů je celkem 13 a dělíme je podle jejich vlastností na vitamíny rozpustné v tucích (A,D,E,K) a rozpustné ve vodě (B,C). Rozdíl mezi nimi je v tom, že vitamíny rozpustné ve vodě jsou tělem vylučovány, kdežto vitamíny rozpustné v tucích nikoli. Vitamíny rozpustné v tucích se v těle ukládají do zásob a je proto možné se jimi „předávkovat“ (nastává hypervitaminóza). Pro organismus jsou důležité všechny uvedené vitamíny pro správný chod jeho funkcí (metabolismus, růst, imunita, zdraví).

Jaké zdravotní problémy hrozí při hypovitaminóze?

Hypovitaminóza je stav, při kterém v těle panuje nedostatečné množství jednoho či více vitamínů. Extrémní situací je také avitaminóza, při kterém tělo absolutně postrádá některý vitamín. Obecně jsou tyto stavy pro naše zdraví nebezpečné a mohou vyústit v závažné, často i život ohrožující onemocnění. Uveďme si proto nyní, jaká zdravotní rizika nám v případě hypovitaminózy u jednotlivých vitamínů hrozí.

Vitamín A

Vitamín A je nejdůležitější pro náš zrak, protože napomáhá vytvářet potřebné pigmenty na sítnici oka. Najdeme jej obsažený v barevné zelenině a ovocných plodech (pomeranč, mrkev, špenát, brokolice), v rybách, tucích, vejcích, mléku a mléčných výrobcích. Při jeho nedostatku hrozí šeroslepost, porucha obranyschopnosti a zástava růstu, vysychání sliznic (v případě rohovky to může vést k oslepnutí), nadměrné rohovatění kůže a poruchy nervového systému.

Vitamín D

Vitamín D je důležitý pro stavbu a růst lidských kostí. Jeho nedostatek může znamenat problémy zejména u dětí, u nichž je růst kostí, zubů a chrupavek nejrychlejší. Děti mohou být postiženy křivicí – nadměrnou lámavostí a deformací kostí. Podobně i u dospělých vede nedostatek tohoto vitamínu k osteomalacii – křehkosti a nadměrné lámavosti kostí. Zdrojem vitamínu D je sluneční záření, tučné ryby, játra, mléko, vejce a margarín.

Vitamín E

Vitamín E řadíme mezi významné antioxidanty – látky, které tělo zbavují nebezpečných volných radikálů. Vitamín E se využívá v léčbě aterosklerózy, nemocí srdce a působí preventivně proti vzniku rakoviny. Nedostatek vitamínu E působí negativně na buňky jater i červené krvinky. Projevit se může poruchou zraku a chůze, únavou, suchou kůží, záněty v trávicím traktu, nervovými poruchami či poruchou funkce vaječníků. Vitamín E najdete v semínkách rostlinného původu (ořechy, sezam, mák atd.).

Vitamín K

Vitamín K se významně podílí na zástavě krvácení a také růstu kostí. Při jeho nedostatku nastává nedostatečná srážlivost krve a doba krvácení např. při úrazech se tak výrazně zvyšuje. Nedostatek se může projevit i tvorbou krevních podlitin a modřin bez jakékoli zjevné příčiny. Zdrojem vitamínu K je hlávková zelenina (špenát, salát, zelí), rajčata, mrkev, brambory, luštěniny, kopřivy, jahody, ale i játra a maso.

Vitamín C

Vitamín C je nezbytný pro tvorbu vaziva, kostí a chrupavek, zvyšuje obranyschopnost organismu a působí hojivě na rány. Jeho nejbohatším zdrojem je citrusové ovoce a zelenina. Při jeho nedostatku se zvyšuje riziko infekce, vypadávání zubů a krvácivosti dásní, onemocnění kurdějemi (chudokrevnost, lámavost kostí) a vyčerpanosti organismu.

Vitamín B

Vitamínem B (nebo také B-komplexem) rozumíme soubor několika typů vitamínů, které hrají nepostradatelnou roli při látkové výměně ve svalech a nervech a při krvetvorbě. Jejich dostatek ocení zejména fyzicky aktivní lidé, jako například sportovci. Nedostatek různých forem vitamínu B způsobuje různé zdravotní potíže:

– B1 – únava, křeče svalstva, záněty nervů, nemoc beri-beri
– B2 – popraskané ústní koutky, nemoci ústní sliznice (malinový jazyk)
– B6 – pomalá regenerace zánětů a sliznic
– B12 – anémie (nedostatek červených krvinek), neurologické obtíže

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here