Domů Zdravý životní styl Jak začít běhat

Jak začít běhat

První jarní den je za námi, venku se otepluje a slunce se ukazuje stále častěji. Možná právě to může někomu pomoci rozhodnout se, že konečně utne svoji sportovní neaktivitu a začne běhat. Běh je jednoduchý sport, který zvládne opravdu každý, i ten, který se sportu nikdy příliš nevěnoval. Pokud se tedy rozhodnete posílit vaši kondici touto cestou, nebudete litovat. Jak ale s běháním začít, aby nás hned první „výlet“ fyzicky neodrovnal a psychicky neodradil?

Proč začít běhat?

Běhání je v současném světě poměrně hodně oblíbenou fyzickou aktivitou. Hlavní výhodou tohoto sportu je, že jej můžete provozovat prakticky kdekoli vás napadne a nemusíte dojíždět na žádné sportoviště. Stačí prostě vyjít před dům a vyběhnout. Běh je velmi jednoduchý sport, ke kterému nepotřebujete žádné zvláštní dovednosti, proto jej zvládne opravdu kdokoli. Běžet prostě umí každý, a proto není důvod proč toho nevyužít k většímu užitku. Běhání je výborný způsob, jak posílit celkovou fyzickou i psychickou kondici. Budete se cítit lépe, do schodů se nezadýcháte a také stres budete zvládat mnohem snadněji. Pokud budete běhat správně a budete dodržovat zdravý životní styl (vyrovnaný energetický příjem, absence kouření a nadměrné konzumace alkoholu), bude běhání velmi efektivní i v hubnutí. To však bohužel neplatí pro obézní a lidi s nadváhou – běh je pro ně nevhodný, neboť nebezpečně přetěžuje jejich pohybový aparát, hlavně kolenní klouby a vedle toho i kardiovaskulární soustavu. Naopak lidé s normální váhou během tyto systémy posilují a navíc si zlepšují imunitu.

Jak začít s běháním?

Pokud jste doposud opravdu příliš nesportovali, je lepší se do běhu hned po hlavě nevrhat a začít raději s rychlou chůzí. Vymezte si 30 minut a každý druhý den vyrazte na svižnou procházku. Tím tělo připravíte pro větší zátěž – zvýšíte vytrvalost a posílíte srdce a oběhový systém. Když už vám chůze nebude dělat žádné potíže a budete se po ní cítit dobře, začněte do procházky vkládat běhy na krátké vzdálenosti (např. 200m). Před během se však nezapomeňte pořádně rozcvičit a protáhnout svalstvo, abyste si nezpůsobili nepříjemné zranění. Rozcvičce věnujte vždy nejméně 5 minut. Brzy pocítíte, že se vaše kondice zlepšuje a budete připraveni začít s opravdovým během. Pokud jste již v této fázi plně rozhodnuti, že se budete běhu nadále věnovat a jste ochotni tomu pravidelně věnovat potřebný čas, neváhejte a zakupte si nové běžecké boty. Kvalitní běžecká obuv je základ pro bezpečné běhání, proto na ní nešetřete a nechte si od prodejců poradit.

První opravdový běh

Pro první vytrvalý běh si vytyčte jako cíl 30 minut; nejprve se rozcvičte a protáhněte všechny svaly, které budete při běhu využívat, poté přejděte z rychlé chůze do běhu. Při běhu dýchejte nosem, držte přirozeně vzpřímenou postavu, nehrbte se. Hlavu držte také zpříma nebo lehce v předklonu tak, abyste se dívali před nohy. Všechny pohyby pažemi i dolními končetinami provádějte přirozeně, ani nohy nemusíte zvedat zbytečně vysoko nad zem. To vše by vám ubíralo potřebné síly. Třicetiminutový trénink potom opakujte minimálně 4x týdně – buďte opravdu důslední a naplánované běhání dodržujte, neboť pravidelnost a vytrvalost je v běhu jedním z klíčů k úspěchu. Pokud vám kdykoli během tréninku dojdou síly nebo dech, klidně opět přejděte do chůze, ale snažte se nezastavit. Pokud se již při běhu budete cítit přirozeně, můžete začít postupně zvyšovat čas, po který budete běhat. Rozvoji vaší běžecké kariéry mohou také velmi pomoci běžecké programy, po kterých se můžete porozhlédnout po internetu a můžete si vybrat, který bude vyhovovat přímo vám. Motivovat vás může i běžecký deník, do kterého si budete zaznamenávat, co jste uběhli.

Na závěr

Pokud se tedy nyní chystáte na svůj první běh, je chvályhodné, že jste se tak rozhodli, na druhou stranu však nepočítejte s tím, že hned napoprvé uběhnete kilometry. Všechny začátky jsou těžké a u sportu, pokud jsme se mu již dlouho nevěnovali, to platí dvojnásob. Nebuďte proto zklamaní, když při prvním běhu nevydržíte to, co jste si naplánovali. Běh je pro organismus zátěž, na kterou není zvyklý, proto se nejspíš budete v začátcích cítit po běhu unavení a bude vás bolet tak říkajíc „celý člověk“. Stejně tak i nástup efektu, kvůli kterému se rozhodnete běhat (ať už je to získání kondice nebo hubnutí), může trvat poměrně dlouho – výsledky nečekejte za měsíc. Vše je tedy jen o trpělivosti a vůli, která pomůže tyto začátečnické strasti překonat. Pokud se vám to povede, uvidíte, že si běh zamilujete.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here