Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Minerály, které nesmí našemu tělu chybět

Minerály, které nesmí našemu tělu chybět

Lidské tělo je složitý organismus, který ke svému zdraví a správné funkci potřebuje mnoho důležitých látek, jakými jsou esenciální mastné kyseliny, vitamíny, ale také minerální látky. V tomto článku si proto představíme ty nejdůležitější minerály, které nesmí tělu chybět, aby nestrádalo. Dozvíte se, k čemu jsou jednotlivé látky v organismu dobré, co se děje při jejich nedostatku a také si povíme o tom, jak jejich zásoby doplnit.

Jód

Jód je biogenní stopový prvek, který se osvědčil jako účinná dezinfekce (v roztoku etanolu). Vedle toho je nepostradatelnou součástí našeho těla, ve kterém reguluje tvorbu hormonu řídícího látkovou výměnu – tyroxinu. Jód je důležitý pro správnou činnost štítné žlázy, jejíž poruchy mohou vyvolat nepříjemné zdravotní obtíže.

Nedostatkem jódu trpí především obyvatelé rozvojových zemí a osoby s poruchou štítné žlázy. Projevy zahrnují celou škálu příznaků – výskyt akné, únava a pokles výkonnosti, stálý pocit hladu a sklon k přibývání na váze, anémie, zpomalení srdečního tepu či zhrubnutí pokožky. Dostatek jódu je nezbytný zejména pro děti, těhotné a kojící matky, které předávají kojenci jód mlékem.

Zásoby jódu by proto měli pravidelně doplňovat z mořských ryb a plodů, zeleniny (mrkve), obilnin, z ovoce (hrušky, hrozny a černý rybíz), brambor a řeřichy. Jódem jsou obohaceny i dětské přesnídávky, piškoty, mléčné výrobky a některé minerálky.

Hořčík

Hořčík je dalším významným prvkem, vyskytujícím se v lidském těle ve stopovém množství jako součást sloučenin. Hořčík v těle podporuje energetický metabolismus, působí preventivně proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění (hypertenze, arytmie, zúžení tepen), má pozitivní vliv na průběh diabetu II. typu, uvolňuje svaly, tiší menstruační křeče, pomáhá při léčbě astmatu a bronchitidy, posiluje funkci štítné žlázy a zabraňuje demineralizaci kostí.

Nedostatek hořčíku je stále poměrně častý a projevuje se nejčastěji zhoršující se kvalitou zubů, špatným hojením zlomenin (pokud není v těle dostatek hořčíku, chybí i vápník), únavou a nespavostí, svalovými křečemi či žaludečními vředy. K nedostatku hořčíku jsou citlivé těhotné ženy, ženy užívající hormonální antikoncepci, diabetici a starší osoby.

Bohatým zdrojem hořčíku jsou banány, ořechy (lískové, mandle), sojové boby, semena a celozrnné pečivo, tmavá listová zelenina (špenát), pohanka, luštěniny, brambory a minerální vody.

Železo

Železo je dalším důležitým minerálem s významem pro krevní oběh – jako součást hemoglobinu přenáší krví kyslík, zásobující svalstvo a podílející se na správné funkci metabolismu i imunity.

Na nedostatek železa si musí dát kvůli krevním ztrátám pozor hlavně menstruující ženy, krevní dárci, osoby v rekonvalescenci po úrazech, dále těhotné ženy (riziko předčasného porodu a nízké porodní váhy plodu) a děti. Nízká hladina železa v krvi se projeví únavou a poruchou soustředění, vážný nedostatek může vést od problémů s krevním oběhem (bledost, dušnost) až k nebezpečné anémii. Doporučenou denní dávkou železa je 10mg pro muže a až 15mg pro ženy.

Získat železo se dá z mořských ryb a plodů, z ovoce (jahod, kiwi, citrusů, sušených rozinek), z tmavé listové zeleniny (špenát, tuřín, bazalka). Na železo jsou bohaté i pivovarské kvasnice, obilniny, celozrnné pečivo a telecí játra.

Vápník

Vápník je základní stavební kámen kostí a zubů, udržuje jejich pevnost a zabraňuje osteoporóze. Významný je i pro kvalitu nervových vzruchů. Nejvyšší spotřebu vápníku tedy mají děti a dospívající (pro správný vývoj kostry), staří lidé (proti řídnutí kostí) a těhotné ženy. Spolu s vápníkem je nutné hlídat i hladinu hořčíku, neboť tyto dva prvky v těle úzce spolupracují.

Nedostatek vápníku se projeví fatálními změnami, jako je kažení zubů až parodontóza (uvolnění zubů), osteoporóza (odvápnění kostí), objevují se svalové křeče, nervová podrážděnost, nevrlost až agrese a nespavost. Doporučenou denní dávku 800 – 1000 mg pokryjete především konzumací mléka a mléčných výrobků, dále listové zeleniny, brokolice, semen a oříšků, ovesných vloček a pitím minerálních vod (ne všechny však obsahují vápník).

Ostatní minerály

Fosfor je v těle stavební jednotkou přenašeče energie – molekul ATP, bez kterých by v těle nemohly probíhat žádné metabolické reakce. Fosfor je také složkou buněčných membrán a měkkých tkání a vzájemně spolupracuje s vápníkem při udržování pevnosti kostí a správné funkce nervové činnosti. Má i protizánětlivé a fyzický výkon podporující účinky.

Velkým množstvím je v našem organismu zastoupen draslík, který reguluje kardiovaskulární funkce (krevní tlak, srdeční rytmus), má vliv na nervový systém a udržuje svalový tonus. Draslík je nutné doplňovat hlavně v létě a při fyzické námaze (bohatým zdrojem jsou banány a vařené loupané brambory), neboť je vylučován potem. Jeho denní spotřeba je 5 g, což je oproti ostatním minerálům velké číslo.

Tělo může trpět i nedostatkem dalšího minerálu – chrómu. Chróm ovlivňuje práci inzulínu a metabolismus cukrů a tuků, snižuje chuť na sladké a pomáhá tak při hubnutí i při hypoglykémii, nízké hladině cukru u diabetiků.

Nezbytnými minerály jsou i zinek, selen, síra, mangan a měď.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here