Domů Nemoci Kosti a svaly Natažený hýžďový sval

Natažený hýžďový sval

Hýžďový sval není pouze jeden, je to rovnou skupina třech svalů, které dohromady tvoří hýždě. Jde o svaly gluteus maximus, gluteus medius a gluteus minimus. Pocházejí z ilium a sacrum a končí na kosti stehenní. Svaly zvládnou zvedání, rozšiřování, únosy, vnější a vnitřní rotaci kyčelního kloubu.

Velmi častým problémem běžců je přetažený, čili natažený hýžďový sval. Vyznačuje se typickou bolestí v oblasti, kde obvykle sedíte. Bolest je stěhovavá. Není možné ji přesně lokalizovat. Jedná se o prodloužení svalových vláken za hranice možností. Dochází k tomu obvykle po nečekaném pohybu. 

Příčiny natažení hýžďového svalu

  • K natažení svalu ponejvíce dochází u sportovců, kteří se snaží dosáhnout něčeho, co je nad jeho možnosti a schopnosti. 
  • Venku se stává lidem, kteří se snaží vyrovnat pád na náledí. 
  • V domácnosti pak v momentě, když slézá z židle nebo uklouzne na dlažbě. 
  • Vždy se jedná o nějaký prudký a nekoordinovaný pohyb.
  • Když není sportovec dostatečně připraven.
  • Když je člověk dehydratovaný.
  • Často si jej zraní i tanečníci. 
  • V opilosti. 

Projevy nataženého hýžďového svalu

Nejvýraznějším projevem je bolest. Ta se projevuje nejen př sezení, ale i při chůzi, obzvláště po schodech. Bolestivá je chůze nahoru i dolů. Bolest se zhoršuje ve chvíli, když nohou pohybujete směrem dozadu. 

Diagnostika

Pro správnou léčbu je důležité stanovení té správné diagnózy. Lékař si vás prohlédne, zeptá se vás na problémy, kdy k tomu došlo a také vás prozkoumá. Je poměrně důležité rozdělit sval natažený od natrženého. Pomoci k tomu může rentgen.

Co dál? 

Poraněný sval je dobré zaledovat a nechat ho v klidu. Více ho neužívat. Vhodné je uložit ho do zvýšené polohy zmírní prokrvácení a zamezí vzniku otoku. Pokud nahmatáte defekt, nejde o natažení svalu. Je to spíše znak hrubého poškození, což  je mnohem závažnější stav. Naštěstí k tomu dochází jen zřídkakdy. U natažení svalu obvykle postačí po několik dnů klid, ledové obklady a následně je vhodné hýždě postupně rozcvičit. Natržený sval je zapotřebí léčit minimálně po dobu třech týdnů. Pokud nemocný tuto dobu nedodrží. Bolest je možné překonat, dojde i při malé zátěži k natržení svalových vláken a léčení může začít nanovo. Opět 3 týdny klidu a ledování od posledního momentu natržení. Při léčbě mohou pomoci i jemné masáže, míčkování. Proti bolesti je možné užívat ibuprofen. Použít můžete i lokální masti. Po zotavení hýždím pomáhá vlhké teplo, aby se uvolnily. Před zahájením sportování byste jim to měli dopřát alespoň po dobu 10-15 minut. Může jít o pohyb v bazénu, podvodní masáž, ale i parafín anebo nahřáté vlhké ručníky. Pomoci může i teplá sprcha.  Pozor však, pokud vám oblast otéká, nenahřívejte se. Pro příště se snažte předcházet opakování zranění. 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here