Domů Nemoci Kosti a svaly Natažený sval – co s tím?

Natažený sval – co s tím?

Natažení svalu nebo svalových skupin patří mezi nejčastější sportovní úrazy. Jsou nedílnou součástí vrcholového sportování, ale radost ze sportu mohou překazit každému, kdo se mu věnuje i rekreačně. Příčinou natažení svalstva bývá především zanedbání přípravy na podání výkonu, tedy nedostatečné protažení a rozehřátí jednotlivých částí těla. Rozcvička by tedy měla předcházet každé fyzické námaze, ať už se jedná o jakýkoli sport.

Co to vlastně je natažený sval?

Natažení svalu je úraz, který vzniká při jeho přetížení. Sval se skládá ze svalových vláken, která jsou v neustálém napětí, kterému říkáme svalový tonus. Při zátěži se svalový tonus mnohonásobně zvyšuje, a pokud překročí maximální míru, kterou jsou svalová vlákna schopna unést, dochází k jejich poškození – vlákna praskají a mohou se přetrhnout. Příčinou natažení svalu může být rychlý, prudký a neobvyklý pohyb (např. při zvedání těžkého břemena), nedostatečné rozehřátí, protažení a rozcvičení svalstva před plánovanou sportovní aktivitou, ale také únava organismu a pochopitelně i přecenění vlastních sil. Natažené svalstvo je proto častou komplikací u nárazových sportovců, kteří na zvýšenou zátěž nejsou připraveni, podcení přípravu a navíc přecení své síly. Při natažení svalu nedochází k jeho celkovému prasknutí, poškozena jsou jen některá dílčí svalová vlákna. Úplná ruptura (přetržení) svalu je však mnohem závažnější a často vyžaduje i chirurgickou léčbu. Natažení svalu postihuje nejčastěji svalstvo dolních končetin při dynamických sportech, jako je běh či jiná atletika, nebo třeba fotbal.

Jakými příznaky se natažení svalu projevuje?

Natažení svalu je poměrně bolestivé zranění, které postiženému znepříjemní minimálně několik dní. Projevuje se náhlou, často ostrou bolestivostí v místě poškození (bolet může jen část svalových snopců nebo celý sval), a to i v klidu. Sval může být citlivý na pohmat, dostavit se mohou také křeče a ztuhnutí, případně otok postiženého místa. Pacient má obtíže s chůzí a dalšími pohyby, na kterých se sval za fyziologických podmínek podílí (např. při natažení adduktorů dolní končetiny na vnitřní straně stehna má postižený problém s přitažením jedné nohy k druhé).

První pomoc a léčba

Při podezření na jakékoli poranění svalu je nutné okamžitě ukončit sportovní aktivitu a nevystavovat sval další námaze, aby se předešlo závažnějším komplikacím (např. natržení svalu). Je velmi důležité nepřeceňovat své síly a možnosti; pokud sportovec cítí bolestivost, neměl by se snažit sval „rozhýbávat“ další aktivitou. Při natažení svalu se nedoporučuje ani sval protahovat, ale nechat jej v klidu – vyřadit jej z činnosti. Bezprostředně po úrazu sval ledujte v průběhu prvních 24 hodin. Proti vzniku otoku pomůže zvednutí postiženého místa do zvýšené polohy. V dalších dnech pak naopak na postižený sval aplikujte teplo, např. v podobě teplé koupele, a také protizánětlivé a analgetické masti, případně přípravky proti otoku. Během léčby dodržujte klidový režim. Délka léčby je individuální a záleží především na typu postiženého svalu – léčba menších svalů zabere zhruba týden, rekonvalescence u větších svalů může trvat i několik měsíců. Po vymizení všech obtíží je možné začít sval postupně protahovat a zatěžovat, nikdy však nechoďte „přes bolest“.

Samozřejmě při jakémkoli podezření na závažnější poranění, např. pokud je bolest neúnosná nebo přetrvává nebo jsou v místě poranění patrné morfologické změny atp., je nutné navštívit lékaře. Může se jednat např. o natržení nebo dokonce úplné přetržení svalu, které vyžadují odbornou léčbu.

Prevence a rady na závěr

Z předešlého vyplývá, jak je možné natažení svalů předcházet. Každou sportovní aktivitu začněte rozcvičením jakoukoli aerobní aktivitou, vhodný je např. lehký klus nebo svižná chůze po dobu alespoň 10 minut, které svalstvo prokrví a prohřejí. Poté všechny svaly zlehka protáhněte a zaměřte se na ty, které budete během daného sportu nejvíce zapojovat. Pokud se ke sportu vracíte po delší době, nepřeceňujte své síly a začněte s menší zátěží. Pokud jste unavení, nesnažte se únavu překonávat, abyste organismus nepřetížili. Při sportu také nezapomeňte na vhodný oděv i kvalitní obuv. Jedině tak můžete snížit riziko natažení svalstva a s ním spojených nepříjemných bolestí.

1 komentář

  1. Dobrý den,
    trápí mě podobné potíže, ale s tím rozdílem, že až 2-3 den po cvičení. Když cvičím, je všechno v pořádku, i když po cvičení už cítím, že je sval zkrácený a je třeba jej natahovat lehce „na sílu“, avšak bezbolestně. Typicky v mém případě bicepsy, ač je nijak cíleně necvičím, zapojují se velmi často při posilování jiných svalů. Druhý den už mám svaly obvykle zkrácené a musím je natahovat, přičemž mě bolí úpony. Třetí den bývá nejhorší- velká bolestivost, svaly se téměř okamžitě po protažení (i cca půl minutovém) vracejí zpět. Dnes (čtvrtý den) mi dokonce úpony bicepsů na předloktí opuchly.
    To vše vyvolala zřejmě změna zátěže. Je to stejný problém, jako je popsaný v článku?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here