Domů Nemoci Nervová soustava Nedostatek serotoninu

Nedostatek serotoninu

Serotonin je látka, kterou najdete v krevních destičkách, v buňkách trávicího traktu a v menší míře i v centrálním nervovém systému. Jeho nejdůležitější rolí je funkce transmiteru, čili přenašeče nervových vzruchů. Vzniká z aminokyseliny zvané tryptofan. Hormon je často označován za hormon štěstí.  

Jeho role

Bílkoviny, které vážou serotonin působí v drahách, jež ovlivňují emoce, náladu, denní rytmus i vzrušení. Ovlivňují spánek i chuť k jídlu. Narušení jejich funkce může vést k depresím,úzkosti a schizofrenii.

O serotoninu

Serotoninergní systém tvoří soustava neuronů v prodloužené míše, mostu, středním mozku a mezimozku. Tento systém si udržuje za normálního stavu optimální hladinu serotoninu vlastní syntézou z jednoho biochemických prekurzorů. Neurony se serotoninovými receptory se vyskytují v limbickém systému a pak také i v některých částech mozkové kůry. Tam se hormon účastní na tvorbě nálady. Serotonin objevil v roce 1935 italský vědec Vittorio Erspamer. Odhalil také že jde o látku, která se podílí na stahování střev.

Když je serotoninu nedostatek

Jeho nedostatek způsobuje snížení přenosu nervových vzruchů, což způsobuje změny nálady, celkovou depresi, poruchy spánku, podrážděnost a agresivitu. Někdy mohou způsobit vznik migrény. Mění metabolismus a mohou stát za psychickým problémy. Mohou vyvolat i bipolární poruchu a chorobnou úzkost.

Co ovlivňuje

Činnost serotoninergního systému souvisí na cyklu spánku a bdění, příjmu potravy, s některými stránkami citového života, sexualitou a agresivním chováním. Má rovněž i silný vliv na tonus svalů. Podporuje především kontrakce hladkého svalstva a krevní srážlivost. Hraje i dost důležitou roli u krvácivých zranění. Snižuje bolest. Napomáhá regeneraci orgánů. Podněcují zúžení cév, což snižuje únik krve z těla.

Jak se s nedostatkem serotoninu vypořádat

Nedostatek serotoninu můžete tělu dodat prostřednictvím potravy. Do krve se však nedostane. Tam je nutno hladinu zvýšit s pomocí prekurzorů. Vhodné k tomu jsou některé sýry, které obsahují bílkoviny bohaté na L-tryptofan, mléčné výrobky, maso, listová zelenina a celozrnné pečivo. Pozitivní vliv na syntézu serotoninu má rovněž vliv i světelné záření. I proto se nejhůře cítíme v zimě, kdy je hodně tma a málo světla. Aby byl L-tryptofan přeměněn, neobejde se bez vitamínu B3. Serotonin je také obsažen v hmyzu, v houbách i v některých rostlinách. Obsahují ho vlašské ořechy, ananas, banány, kiwi, švestky a rajčata.

Co dělat, aby ho nebylo málo

Výzkumy ukázaly, že hladinu serotoninu pozitivně ovlivňuje pozitivní přístup k životu. Pomáhá i kontakt s optimisticky naladěnými lidmi. Dále pak pravidelné cvičení, které by mělo probíhat několikrát týdně. Důležitý je i pobyt na sluníčku. Velmi důležitý je i pořádný odpočinek a spánek, dodržování denního režimu. Vyhýbání se chemikáliím, a to i v kosmetice Jezte vyváženě.

1 komentář

  1. Vážení, mám dotaz na vliv serotoninu na nespavost.
    Nemohu téměř spát, mám jen krátké mikrospánku.
    Přitom od června denně až na pár chladnějších dnI
    plavu cca dohr.hodinu v přírodním koupališti. Pohybu mám tedy dost, jim i všechny potraviny, které uvádíte, až na hmyz.
    Denně beru pangamin, tak předpokládám, že mám dost B3.
    Mám 62 let, žádné léky neužívám, nemam nadvahu- 56 kg. Jsem v důchodu, takže nemám nervové vypětí ze zaměstnání. / Když jsem chodila do práce také jsem nemohla v noci spát, zato jsem měla spousty mikrospánkuū během dne./

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here