Domů Zdravý životní styl Plavání a naše zdraví

Plavání a naše zdraví

PlaváníO tom, že je pohyb a sportování zdravé, není pochyb. Některé druhy sportů však nesou jistá rizika přetěžování kloubů, vazů i páteře, které může být nebezpečné. Pokud se chceme těmto rizikům vyhnout a přesto zůstat ve fyzické i duševní kondici, můžeme začít chodit pravidelně plavat. Pokud plaveme správně, můžeme plavání považovat za jednu z nejzdravějších pohybových aktivit. Navíc je vhodné pro lidi všech věkových kategorií, od miminek po seniory.

Proč je plavání zdravé?

Plavání je pohybová aktivita, která rovnoměrně zapojuje všechny důležité svalové partie na lidském těle. Jeho značnou výhodou oproti jiným druhům sportování je, že je tělo ve vodě nadlehčováno a nedochází tak k zatěžování kloubů a vazů, které může vést k úrazu. Při správně praktikovaném plavání naopak dochází ke zlepšení jejich pohyblivosti (klouby ramenní, kyčelní, kotníky). Při vhodně zvolenému stylu plavání (kraul, znak) je výrazně posilováno především svalstvo kolem páteře, což oceníme zejména pokud trpíme bolestmi zad. Podporuje i celkové správné držení těla a preventivně tak působí proti nežádoucím defektům páteře (skolióza apod.). Plavání nabízí i skvělou možnost, jak pomoci ke zdraví našemu kardiovaskulárnímu systému (šetří a zároveň posiluje srdce) a příznivě pomáhá i při zvyšování výkonnosti plic. Jako dobrého pomocníka jej můžeme využít i při obezitě a redukci váhy. Při plavání sice nespálíme tolik energie jako u jiných sportů jako třeba běhání, ale díky výraznému nadlehčení ve vodě může být plavání méně vyčerpávající a navíc nedochází k dalšímu přetěžování kloubního aparátu. Plaváním můžeme zlepšit i obranyschopnost našeho organismu (otužováním) a neméně významnou roli hraje i v boji se stresem.

Komu může plavání pomoci?

Plavání můžeme doporučit všem, kteří chtějí zlepšit svou fyzickou kondici a celkovou životní vitalitu. Pohyb ve vodě je zdravý zejména pro seniory (pomáhá při artróze) a lidi s velkou nadváhou. Do bazénu se můžeme vydat i s bolestmi zad, při plavání za tímto účelem je však nutné volit plavecké styly, při kterých se hlava nachází ve vodorovné poloze s tělem tak, aby nedocházelo k námaze krční páteře a svalů krku. Vědecky prokázané jsou také účinky plavání jako prevence infekcí dýchacích cest. Plavat můžeme chodit v každém věku a aby pro nás bylo užitečné, je důležité držet se svého tempa a nepřeceňovat vlastní síly.

Rady do začátku

Chodit plavat můžete začít i vy. Plavání není finančně ani jinak náročné, stačí prostě sbalit pár věcí a najít nejbližší bazén nebo přírodní plochu podle toho, kde se cítíte lépe. Pokud se rozhodnete, že budete chodit plavat pravidelně, zakupte si vhodné plavecké brýle. Jejich užitečnost jistě brzy oceníte – plavat zdravě totiž neznamená neustále vztyčovat hlavu nad hladinu. Vodorovná poloha těla je při plavání klíčová a hlavu proto budete muset skovat pod ní. Brýle navíc oči chrání před chlorem, který je v bazénové vodě obsažen. O správné volbě plaveckého stylu se můžete poradit s lékařem nebo fyzioterapeutem. Na plavání si udělejte čas 2-3 x týdně, jedině pokud budete chodit do bazénu pravidelně, můžete brzy pozorovat zlepšení vaší tělesné kondice. Jestliže vám vadí odér z chlorované bazénové vody, poptejte se po kosmetických přípravcích, které chlór z vlasů a pokožky efektivně odstraní.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here