Domů Nemoci Kosti a svaly Svalová horečka

Svalová horečka

Svalová horečka není ani nemoc, ani její příznak. Jedná se o stav, který může člověka postihnout po náročném fyzickém výkonu. Projevuje se bolestí svalů, někdy může být doprovázena také otoky nebo křečemi. Bolest je způsobena drobným poškozením svalových vláken a trvá zpravidla několik dní.

Horečka amatérů i profesionálů

Svalová horečka neboli svalovice patří mezi obvyklé komplikace lidí, kteří začínají sportovat, anebo dlouho

Svalová horečka
Svalová horečka často vzniká v důsledku přetrénování.

nesportovali, například v důsledku zranění. Postihnout však může i profesionální sportovce, kteří podstoupili náročnější trénink nebo výkon, než na jaký jsou zvyklí. Stejně tak se může svalová horečka objevit poté, co byly do posilovacího tréninku zařazeny nové cviky zaměřené na posilování partií, které se běžně neposilují (například speciální cviky zaměřené na zpevňování vnitřní strany stehen). Nejedná se ani o nemoc, ani o její příznak, nýbrž  o bolestivé namožení svalů. Protože pacienti mají pocit horkosti v namožených svalech, používá se pro tento problém právě termín svalová horečka.

Projevy svalové horečky

Typickým projevem svalové horečky je tedy bolest svalů, a to zejména při pohybu, která je způsobena poškozením svalových vláken. Mezi možné komplikace svalové horečky patří křeče a vznik otoků. Svalová horečka naštěstí nemá dlouhé trvání a během několika dní samovolně odezní. Její odeznění lze urychlit další fyzickou námahou.  Jakmile se tělo na daný druh aktivity adaptuje, není již svalovou horečkou ohroženo. Užívání analgetik k tlumení příznaků svalové horečky se v žádném případě nedoporučuje – právě na rozdíl od další sportovní aktivity.

Preventivní opatření po tréninku

Svalové horečce lze do jisté míry předejít. Například po klasickém posilovacím tréninku se doporučuje plavání nebo pobyt ve vířivé vaně či sauně. Namožení svalů pomáhají předejít také sportovní masáže po výkonu. Univerzálním receptem proti svalové horečce je pak pravidelný trénink – svaly jsou na danou zátěž zvyklé a nedochází k jejich namožení.  Dále se doporučuje, bezprostředně po tréninku doplnit potřebné živiny, a to pitím proteinových nápojů. Doplněk stravy karnitin zlepšuje regeneraci svalů a působí preventivně proti svalové horečce. Nezanedbatelný význam má i kvalitní a dostatečně dlouhý spánek po tréninku.

Prevence před a v průběhu cvičení

Další skupina preventivních opatření proti horečce je zaměřena na dobu před tréninkem a během něho. Před každým posilováním je třeba svaly nejprve zahřát, čímž předejdeme nejen svalové horečce, ale také riziku zranění, jako je například natržení svalu. Během tréninku je radno dodržovat doporučené přestávky, abychom svaly nepřetěžovali. Pokud s cvičením začínáte, postupně zvyšujte stupeň zátěže a délku tréninku. Posilovací trénink je dobré zakončit strečinkovými nebo aerobními cviky, které napomáhají uvolnění svalů.

Jak si ulevit od bolesti

Od bolesti si můžete ulevit obyčejným ledováním postižených míst (můžete si přikládat sáčky mražené zeleniny) nebo aplikací gelů s chladivým účinkem, například s obsahem eukalyptu. Co dále zabírá, to jsou bylinné obklady (například z arniky, kostivalu lékařského či máty peprné) nebo střídání teplot vody během sprchování. Bylinky Vám mohou pomoci také vnitřně, osvědčeným prostředkem proti bolesti z namožení je čaj z třezalky nebo kontryhelu. Pokud žádná z výše uvedených rad více než týden nezabírá, dokonce ani analgetická mast, s velkou pravděpodobností se nejedná o svalovou horečku, nýbrž o jiný zdravotní problém, se kterým byste měli jít k lékaři.

Foto: Freeimages.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here