Domů Zdravý životní styl Zdravé opalování: Jak se opalovat

Zdravé opalování: Jak se opalovat

Na úvod tohoto článku je nutné podotknout, že opalování nemůže být nikdy „zdravé“. Podle kožních lékařů bychom se měli slunci vyhýbat jak jen to jde, avšak je pochopitelné, že to není vždy zcela možné. Módní trendy navíc stále hlásají, že dobronzova opálená těla jsou žádoucí. Pokud tedy ani vy nemůžete odolat touze po opálené pokožce, nebo se nechcete neustále schovávat před sluncem doma, přečtěte si a dodržujte alespoň tyto zásady zdravého opalování.

Ochrana před sluncem ve městě

Zásady zdravého opalování si musíte uvědomit i tehdy, jestliže nepatříte zrovna mezi milovníky povalování se u vody, neboť spálit se můžete snadno i kdekoli ve městě. Citlivou oblast očí proto chraňte kvalitními slunečními brýlemi s vysokým faktorem UV ochrany. Pokožku hlavy byste měli krýt kloboukem, kšiltem nebo jinou pokrývkou, která vás uchrání před úpalem. Sluneční paprsky jsou nejnebezpečnější v poledne, snažte se proto v tuto denní dobu maximálně chránit, nejlépe tím, že se slunci vyvarujete úplně. Ani slunečník totiž není spolehlivá ochrana. Před procházkou ve městě se samozřejmě nezapomeňte namazat opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem.

Opalování u vody

Ať už se chystáte užít si pěkné odpoledne u českého rybníka nebo na pláži u moře, dodržujte několik následujících rad:

  1. S opalováním nespěchejte. Pokud jste se rozhodli po dlouhé zimě „nachytat trochu bronzu“, buďte opatrní a při prvním opalování nebuďte na slunci dlouho, stačí pár minut. Před prvním opalováním se dostatečně namažte krémem s dostatečným faktorem, a to až půl hodiny před sluněním.
  2. Vždy používejte opalovací krémy s dostatečným ochranným faktorem, a to i tehdy, je-li zataženo, nebo hodláte-li se zdržovat spíše ve stínu. Podle čísla ochranného faktoru poznáte, jak dlouho může trvat pobyt na slunci, aniž byste se spálili – jestliže se bez krému spálíte za 20 minut a vynásobíte-li tuto dobu číslem na obalu opalovacího krému, zjistíte, jak dlouho budete moci být na slunci bez spálení po jeho aplikaci.
  3. Na citlivá místa používejte krém s nejvyšším číslem. Citlivá kůže je zejména na obličeji (hlavně kolem očí), na nose, uších, chodidlech, nártech a kolenech.
  4. Děti chraňte krémy s minimálním ochranným faktorem 30. Tuto ochranu je nejlepší kombinovat s lehkým, nejlépe bílým oblečením (tričko, šortky) a pokrývkou hlavy. Podobný postup je nutný i u osob s extrémně citlivou pokožkou.
  5. Po koupání se vždy znovu natřete krémem. I bez koupání obnovujte vrstvu krému každé 2 hodiny.
  6. Na přímém slunci noste pokrývku hlavy.
  7. Uvědomte si, že agresivní sluneční paprsky proniknou skrz mraky, vodu i lehké textilie. Voda UV paprsky navíc odráží, chráněni proto nejste ani ve stínu.
  8. K opalování se snažte využít ranní slunce – je nejméně škodlivé. Naopak mezi 11. a 15. hodinou, kdy je záření nejagresivnější, se slunci raději vůbec nevystavujte.
  9. Na slunci u vody nekonzumujte alkohol a naopak zvyšte příjem čisté vody, abyste zabránili dehydrataci.
  10. Večer po slunění ošetřete pokožku přípravky k tomu určenými.
  11. Pokud se přeci jen spálíte, ošetřete postiženou kůži chladícími přípravky s pantenolem a slunci se několik dní vyhýbejte. 

Pamatujte také, že o tom, jak bude vaše pokožka na opalování reagovat, rozhoduje její typ. Lidé s blonďatými vlasy a sněhobílou pokožkou jsou označováni jako fototyp 1 – ti by se opalování měli zříci úplně, neboť většinou se jen spálí a nikdy neopálí. Lidé s tmavou pokožkou jsou naopak před paprsky dobře chráněni, neboť mají dostatek pigmentu. Bez opalovacího prostředku by však ani oni neměli na slunci pobývat déle jak 45 minut.

Ochrana před sluncem na horách

Pokud vás nebaví ani procházky městem, ani odpočinek na pláži a během dovolené vyrážíte raději do hor, uvědomte si, že v čím vyšší nadmořské výšce jste, tím intenzivnější sluneční paprsky jsou – s každými 300 metry se intenzita zvyšuje o 4%. Do hor se proto vyzbrojte opalovacím krémem s nejvyšší ochranou 50+ a natřete jím pečlivě všechna odhalená místa, včetně zátylku a nohou, pokud nosíte krátké kalhoty. Spálením je nejvíce ohrožen obličej, uši, nos a také rty. Popáleniny od vysokohorského slunce jsou velmi bolestivé a zdraví nebezpečné.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here