Domů Zdravý životní styl Zdravá výživa Železo v potravinách

Železo v potravinách

Chudokrevnost je poměrně častou diagnózou, která trápí lidi po celém světě, a to i v těch civilizovaných zemích. Nedostatek železa se projevuje zejména bledostí, únavou, slabostí, závratěmi, depresemi a bolestmi hlavy. Příznaků je mnoho a veskrze daný stav můžeme shrnout do pocitu, při němž se už od rána po prospalé noci cítíte chcíplí jako pes.

Nejčastějším viníkem chudokrevnosti je přitom nedostatek železa.

Důležitost železa v životě člověka

Železo má v životě člověka naprosto nezbytnou roli. Železo na sebe totiž váže kyslík, který přenáší dál do celého organismu. Kromě toho se dále podílí i na správné funkci celé řady enzymů. Účastní se na ochraně před radikály, významně posiluje naši imunitu a významně ovlivňuje kognitivní funkce, tedy vnímání, pozornost a schopnost se učit. Díky správné hladiny železa se necítíme příliš brzo vyčerpáni. Železo podporuje naši koncentraci, udržuje dobrý stav kůže a podporuje růst u dětí.

Nedostatek železa

Záludné na železu je i to, že její nedostatek se projeví vždy až po několika měsících. Navíc počáteční příznaky nejsou ani nikterak nápadné. Zpočátku je to především únava a potíže se soustředit. K změnám chování dochází zejména u dětí, které jsou napjaté, netečné a málo aktivní. Později se přidá pískání v uších, změny chutí k jídlu, plynatost, bušení srdce, bolest na hrudi při námaze, zvýšená lomivost a rýhování nehtů, pálení jazyka a žloutenka.

Zaručené zdroje železa

Pokud se chcete nedostatku železa vyvarovat anebo ji chcete napravit jeho nedostatek, zaměřte se na správné stravování. Do svého jídelníčku více potravin bohatých na železo. Pakliže hledáte ty největší zdroje potravin, jděte po červené. Velmi dobrými zdroji je červená řepa, hovězí maso, jehněčí maso, vnitřnosti, mořské plody, sardinky v konzervě, sušené ovoce, luštěniny, sušené houby a ořechy. Ze zeleniny je to vedle červené řepy také brokolice, celer, chřest, zelí, pórek, hlávkový salát, mořské řasy a špenát. Dále se železo nachází i v žitu, pšenici, ovsu, cereáliích a ječmeni. Špatně na tom není ani celozrnná rýže, brambory a kukuřice. Z ovoce to jsou jahody, borůvky, černý rybíz, ostružiny, sušené fíky a maliny.

Absorpce železa

I když je příjem železa dostatečný, člověk i přes to může trpět nedostatkem železa nebo chudokrevností. Tento stav je způsoben jeho sníženým vstřebáváním z organismu. Pro zlepšení stavu je proto vhodné podpořit vstřebávání železa zařazením potravin obsahujících vyšší hladinu bílkovin, vitamínu C anebo ovocnou fruktózu. Jde především o bílkoviny z masa a ryb, citrusové plody, brambory, papriku a třeba také čerstvé jahody.

Jakým potravinám byste se měli naopak vyhýbat

Vstřebávání železa naopak snižují přílišná konzumace vajec, otrub a čaj.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here